29 December 2012

Vianočná nádielka filmov (2.)

Tak ako som sľúbil, prinášam druhý blok netradičných vianočných filmov, ktoré som videl počas tohtoročných Vianoc. Sú to snímky, ktorým som dal prednosť pred tradičnými komédiami a rozprávkami a myslím, že som urobil dobre. Pri väčšine som mal premiéru, ale našli sa aj také, ktoré som videl už po x-tý krát. Prečítajte si môj názor v nasledujúcich mini recenziách.




Ostrov (2005)

Klonovanie ľudí ako ďalšia forma existencie ľudskej populácie bola v kinematografii už znázornená viac krát. Tento film ale prichádza z dosť originálnou zápletkou. Hlavný hrdina Lincoln 6-Echo (Ewan McGregor) žije v uzavretej spoločnosti tzv. výnimočných ľudí, ktoré prežili apokalypsu a jediným zmyslom všetkých preživších je dostať sa na vytúžený ostrov - posledné miesto, kde sa dá voľne žiť bez následku kontaminácie. Všetko sa však mení, keď sa hlavnému hrdinovi vrátia spomienky na život pred katastrofou.

Snímok je typickým príkladom akčného filmu odohrávajúceho sa v blízkej budúcnosti. Ukazuje nám, aké technológie by mohli byť čoskoro dostupné a aj to, ako sa dajú jednotlivé zákony obísť v túžbe po miliardových ziskoch - tak nadčasová téma sa často nevidí. Pri nakrúcaní sa zišla celá plejáda výnimočných hercov, okrem Ewana aj Sean "Boromir" Bean, Steve Buscemi, či kráska Scarlett Johansson. Prím hrá určite predstaviteľ hlavnej postavy, pretože ostatní nie sú nijako výrazní. Ani Sean si nemôže túto rolu radiť k tým lepším. Kamera a efekty sú na slušnej úrovni, exteriéry a mesto budúcnosti boli skutočne skvostné. Logika scenáru trpí mnohými dierami, ale nakoniec som nemal problém prijať ju. Bavil som sa aj preto, že réžie sa chytil Michael Bay a keďže som mal možnosť tento film vidieť po ďalších asi piatich snímkach, ktoré mal pod palcom, ľahko som spoznal určité grify, ktoré používa. To ale nebolo na škodu, lebo nimi je Bay výnimočný a Ostrov určite patrí k jeho top filmom. Hudba v podaní Steve Jablonského prekvapivo ladila a teším sa na soundtrack, ako si ho čoskoro vypočujem.



Shrek Tretí (2007)

Po vydarenom druhom diely som mal obavy z toho, čo príde potom. Azda práve toto mi zabránilo v tom, aby som si ďalšie dobrodružstvá Shreka s Oslíkom pozrel skôr ako až tento rok. Bohužiaľ, musím konštatovať, že som sa obával právom. 

Príbeh sa zameriava na následníka trónu v Kráľovstve za Siedmymi horami, ktorým by mal byť známy zlobor z Močiara. Ten sa však po smrti kráľa necíti na to, aby vládol, preto sa chytá poslednej šance v podobe princa Artuša, pardon... Artiho. Pokiaľ je Shrek na ceste, na scénu sa vracia syn Dobrej víly, princ Krasoj. Hm, príbeh má celkom slušnú zápletku, povedal som si v úvode, nanešťastie scenár nesiaha predchádzajúcim dielom ani po špičky prstov na nohe. Je to celé rozvláčnené, bez poriadnych vtipov a ani Oslík už nie je tým, čo býval. Nezachraňuje to ani trápna postava princa Artuša, ktorá sa tomu legendárnemu vládcovi ani nepribližuje. Viem, nebolo to zámerom tvorcov filmu, ale i tak pôsobil viac trápne ako komicky. Úroveň animácie je zhruba na rovnakom leveli, niektoré scénky mi však pripadali mdlé a akosi nedoladené. Každopádne, tých niečo viac ako deväťdesiat minút sa dá určite stráviť oveľa lepšie. Pre mňa to bolo slušné sklamanie.



Shrek  Zvonec a konec (2010)

Spočiatku som jasal, že konečne má človek možnosť vidieť naraz všetky diely bez toho, aby si robil starosti s ich "nakúpením". Po nezáživnej trojke som ale nebol vôbec optimistický. Našťastie, scenár sa aspoň trochu priblížil k úrovni prvých dvoch filmov v sérií a vracia sa ku koreňom. Príbeh sa pasuje s otázkou, ako by to všetko dopadlo, keby Shrek nezachránil princeznú Fionu, svoju právu lásku.

Kameňom úrazu je opäť humor, ktorý už nie je taký originálny a padá skôr do trápnosti. Fione bola pridelená úloha silnejšieho, ale nakoniec to aj tak vyznieva neuveriteľne. Animácia je lepšia ako v predchádzajúcom dieli, niektoré scény by som ale isto poškrtal. Ako príklad uvediem postavu Píšťalkára, ktorý mal (zrejme) slúžiť na odľahčenie, ale toto poslanie vôbec nesplnil. Film by som teda odporučil jedine ako náplasť za nevydarený tretí diel. Kto chce kvalitnú rozprávku, nech si radšej zaobstará Ľadovú dobu číslo 4, alebo Neskrotnú.



Nepodplatiteľní (1987)

Gangsterský film, ktorý patrí medzi perly žánru vychádza zo skutočného príbehu boja medzi mafiánom Al Caponem (Robert de Niro) a legendárnym vyšetrovateľom Eliottom Nessom (Kevin Costner). Federálny zákon uvalil zákaz na predaj alkoholu a v USA v dvadsiatych rokoch minulého storočia zavládla prohibícia. Malo to fatálne následky pre obyvateľov mesta Chicago, ktoré ovládli gangsterské bandy na čele s najväčším mafiánom všetkých čias.

Ide o úchvatný dobový film, ktorý som videl už po niekoľký krát a stále ma dokáže potešiť. V jednej z prvých väčších rolí sa tu blysol Kevin Costner, veľkolepo mu sekundovali Sean Connery a Andy Garcia. Väčšina kritikov hovorí o tom, že film má až príliš dlhú minutáž, mne to vždy príde ako dostatočný priestor. Scenár je vynikajúci, tak ako aj réžia v podaní Briana de Palmu, jedinou chybičkou krásy je hudba talianskeho skladateľa Ennioo Morriconeho. Film je pravou gangsterkou, ktorú si môžem dopriať kedykoľvek.

No comments:

Post a Comment